Vážené studentky, vážení studenti,
vzhledem k tomu, že každý rok se potýkáte s problémy, jak vlastně má závěrečná práce vypadat, jaký má mít předepsaný formát, dovolili jsme si níže uvést základní pravidla, zásady a doporučení, která je nutné při vypracování Vaší práce respektovat.
Požadavky na zadání DP v programu IB na FEL
1. DP by se měla zabývat problematikou související s inteligentními budovami
2. Těžištěm DP je tvůrčí část (tj. návrh, výpočet, sestavení programu, měření apod.). Tématem DP nemůže být rutinní návrh, tvorba dokumentace a pod. Inovativnost tvůrčí části musí být patrná ze zadání DP.
3. Součástí zadání musí být úplný přehled dosavadních diplomových prací týkajících se stejného nebo podobného tématu a seznam několika odborných článků v mezinárodních časopisech.
4. Základem DP je důkladná analýza současného stavu ze světové odborné literatury (nejen z webu)
5. DP by měla mít mezioborový charakter
6. DP by měla mít vazbu na konkrétní potřeby výzkumu nebo průmyslové praxe
7. Žádoucí je pokračování tématiky studované v Projektu 2, ale není to podmínkou
8. Zadání DP projektů před vyvěšením na web schvalují fakultní garanti
9. Nejméně jednou měsíčně student vedoucímu v písemné formě odevzdává své dílčí výsledky
10. Zápočet za DP se uděluje na základě systematické práce a včasného předložení textu DP k připomínkám oponenta před odevzdáním
11. Zadání od firem: vedoucím práce je zpravidla akad. pracovník, z firmy konzultant. Preferují se zadání od firem, které mají aktivní spolupráci se zadávající katedrou.
Schváleno Radou programu dne 11.10. 2021
Obecná pravidla a zásady
- Metodický pokyn "O dodržování etických principů při přípravě vysokoškolských závěrečných prací"
- Obecné studijní předpisy na ČVUT (zejména čl. 16 až 18)
- Prezentace "Jak psát vysokoškolské závěrečné práce"
Veškeré kvalifikační práce lze vypracovat v jazyce českém, slovenském nebo anglickém.
Práce musí vždy obsahovat tyto části:
- zadávací formulář - originální zadání práce (do elektronické verze nutno naskenovat se zakrytými podpisy)
- anotaci v jazyce českém nebo slovenském a jazyce anglickém
- prohlášení o samostatném zpracování práce v české jazyce (viz. Metodický pokyn Čl. 6 bod 1) - anglická verze dokumentu
- poděkování vedoucímu práce a dalším osobám (nepovinné)
- obsah včetně seznamu případných příloh
- seznam obrázků, seznam tabulek (nepovinné)
- úvodní rozbor zadané problematiky – současný stav ve světě (state of the art)
- popis řešení zadaného úkolu
- závěrečné zhodnocení výsledků (včetně zdůvodnění, proč případně některá část zadání nemohla být zcela splněna)
- seznam použité literatury
- seznam použitých symbolů a zkratek (nepovinné)
- případné přílohy práce (přílohy se nepočítají do rozsahu práce)
V práci musí být jasně formulovány: cíl, způsob řešení a dosažené výsledky. Musí být zřejmé, co jsou převzaté a co Vámi dosažené výsledky. Je nutné korektně zacházet s pojmy a termíny. Každý speciální termín (zejména zkratka) má být v místě svého prvního užití v práci definován.
Kvalita práce nespočívá v její délce a v množství převzatého materiálu. Práce by měla především jasně ukázat Váš vlastní přínos. Úvodní rozbor by měl vycházet z nejnovější odborné literatury včetně časopiseckých článků – nestačí pročíst skripta nebo materiály na webu. Měli byste ukázat znalost toho, co je současná špička v oblasti Vaší práce a v čem je Vaše technické řešení přínosem.
Některé přílohy mohou být jen na CD: např. výkresy, podrobné výsledky rozsáhlých měření, komentované zdrojové kódy, katalogové listy použitých součástek. Pokud je použita k práci jakákoliv literatura stažená z webu a nepodléhající copyrightu, příslušný soubor by měl být na CD.
Podle zákona jsme povinni všechny kvalifikační práce (bakalářské, diplomové, dizertační) zveřejňovat. Je tedy třeba myslet na to, že by se v jejich textu neměly vyskytovat důvěrné informace.
Odděleně se číslují obrázky a tabulky. Doporučuje se užít standardních textových šablon. Při psaní dodržujte pravidla českého pravopisu a zásady psaní odborných textů.
Dejte text své práce včas přečíst svému vedoucímu a pokud možno reagujte na jeho připomínky.
Citace jiných zdrojů - pozor na plagiátorství !!!
Je třeba pečlivě uvádět odkazy na zdroje informací (literaturu). Způsob citování literatury dohodněte s Vaším vedoucím a v celé práci ho pak důsledně dodržujte. Necitujte zdroje „z druhé ruky“ – všechny citované práce byste měli přečíst a mít k dispozici. Pokud jste např. nepřečetli celou citovanou knihu, uveďte konkrétní kapitolu nebo rozsah stránek.
Doslovné citace z jiných textů je nutno uvádět v uvozovkách s identifikací zdroje, v tomto případě i s číslem strany. V titulku převzatých obrázků důsledně citujte zdroj - v případě překreslených obrázků uveďte např. „ ... podle [1] ..." tj. tzv. Vancouverský způsob citování, eventuelně "...podle (Nováček, 2007) ..." tj. tzv . Harwardský způsob citování.
Nestačí na konci práce uvést seznam literatury - je třeba také v samotné práci na tuto literaturu odkazovat všude tam, kde je to relevantní. Nedodržení těchto zásad může vést k vrácení práce nebo i k obvinění z plagiátorství. Více o plagiátorství si můžete přečíst na stránkách IEEE - sekce nebo zde je odkaz na pěknou prezentaci týkající se této problematiky.
Jak citovat zdroje - užitečné odkazy :
- Metody citování literatury a strukturování bibliografických záznamů podle mezinárodních norem ISO 690 a ISO 690-2
- Citation linker - automaticky vygeneruje citace na základě Vámi zadaných údajů o publikaci
- Generarátor citací - automaticky vygeneruje citace na základě Vámi zadaných údajů o publikaci
Specifika diplomové práce - požadovaný formát
Informace o státní závěrečné zkoušce - viz. Směrnice děkana pro magisterské závěrečné zkoušky na ČVUT FEL
Závěrečná práce je zpravidla v rozsahu 40 až 80 ve formátu A4 (bez příloh) vytištěná oboustranně zpravidla fontem 11 a svázaná v jednom svazku s měkkými deskami a lepenou (nikoli spirálovou) vazbou. Závěrečná práce se odevzdává ve dvou vyhotoveních v papírové verzi (alespoň v jednom výtisku musí být originál zadání DP). Elektronická verze ve formátu .pdf (bez podpisů!) včetně příloh se nahrává do informačního systému KOS.
Průběh státnic na katedře měření FEL
Průběh bakalářských a magisterských státních závěrečných zkoušek na katedře měření ČVUT FEL v Praze
1. Po představení studenta předsedou komise je student vyzván, aby stručně prezentoval svou práci. Prezentace je časově omezena na dobu 10 minut.
Doporučené body prezentace:
- název práce
- motivace a zadání práce (co bylo v zadání, k čemu to bude dobré)
- stav dané problematiky ve světě (jak to dělají jiní)
- metodika zpracování úkolu, dílčí cíle (jak jsem se rozhodl postupovat, v čem chci předčít známá řešení)
- teoretický rozbor, popis experimentů a/nebo technického řešení
- dosažené výsledky a jejich vyhodnocení
- závěr (splnění zadání, výhled do budoucna)
Rozsah prezentace je cca 10 snímků v Power Pointu 2003 či PDF.
2. Po prezentaci předseda komise vyzve vedoucího práce a oponenta k přečtení posudků.
3. Následuje vlastní obhajoba práce. Každý uchazeč obdrží v řádném termínu posudky. Předem si připraví své reakce a odpovědi a prodiskutuje je se svým vedoucím. (Každý by měl mít posudky s sebou vytisknuté a měl by mít připraveny své poznámky k obhajobě). Student reaguje na připomínky v posudcích, obhajoba se většinou vede formou otevřené diskuse mezi uchazečem a oponentem.
4. Volná rozprava k práci, do které se zapojují všichni členové komise, student reaguje na připomínky a dotazy.
5. Po prodiskutování a zodpovězení všech dotazů předseda ukončí obhajobu práce a vyzve členy komise ke kladení otázek ze stanovených tematických okruhů. Otázky jsou kladeny s cílem ověřit schopnost studenta získané znalosti aplikovat a chápat jejich souvislosti. Proto není vhodné se při odpovědích zaměřovat na podružné detaily. Kladené otázky mají často spojitost s tématem obhajované práce. Student odpovídá bez přípravy.
6. Po neveřejné poradě komise předsedající studentovi oznámí, zda uspěl nebo neuspěl při zkoušce a seznámí jej s detailním hodnocením.
Pozn.: Obhajoba vlastní práce obvykle trvá asi polovinu plánované doby SZZ.
Student během prezentace stojí čelem ke komisi, pokud používá k prezentaci ukazovátka, otáčí se ke komisi bokem, nikoli zády. Prezentaci si předem včas vyzkouší se svým školitelem. Nečte text z plátna ani z monitoru. Projev studenta by měl být dostatečně hlasitý a srozumitelný. Pro promítanou prezentaci je třeba volit dostatečnou velikost fontu, aby byl text na plátně dobře čitelný.
Během prezentace by student měl prokázat, že se orientuje v řešené problematice. Prezentace by neměla obsahovat dlouhé textové sekvence, je vhodné použít odrážky a použít názorné obrázky a grafy. Prezentace by měla zaujmout a měla by zřetelně dokumentovat výše uvedené body. Způsob prezentace závěrečné práce má značný vliv na celkové hodnocení uchazeče. Ve vlastní prezentaci student nereaguje na posudky - na to je správný čas až po přečtení posudků.
Délka prezentace je závazná a zohledňuje se při celkovém hodnocení uchazeče.
Doporučujeme společenské oblečení. V letních měsících je pro pány vhodná bílá košile s krátkými rukávy doplněná střízlivou kravatou a dlouhé kalhoty tmavé barvy. Sako je vítáno, dle klimatických podmínek ho student může odložit. Instrukce pro dámy nejsou potřeba.
Občerstvení během obhajob zajišťuje katedra.