Informace pro řešitele diplomových prací

Vážené studentky, vážení studenti,

vzhledem k tomu, že každý rok se potýkáte s problémy, jak vlastně má závěrečná práce vypadat, jaký má mít předepsaný formát, dovolili jsme si níže uvést základní pravidla, zásady a doporučení, která je nutné při vypracování Vaší práce respektovat.

Požadavky na zadání DP v programu IB na FEL
1.    DP by se měla  zabývat problematikou související s inteligentními budovami
2.    Těžištěm DP je tvůrčí část (tj. návrh, výpočet, sestavení programu, měření apod.). Tématem DP nemůže být rutinní návrh, tvorba dokumentace a pod. Inovativnost tvůrčí části musí být patrná ze zadání DP.
3.    Součástí zadání musí být úplný přehled dosavadních diplomových prací týkajících se stejného nebo podobného tématu a seznam několika odborných článků v mezinárodních časopisech.
4.    Základem DP je důkladná analýza současného stavu ze světové odborné literatury (nejen z webu)
5.    DP by měla mít mezioborový charakter
6.    DP by měla mít vazbu na konkrétní potřeby výzkumu nebo průmyslové praxe
7.    Žádoucí je pokračování tématiky studované v Projektu 2, ale není to podmínkou
8.    Zadání DP projektů před vyvěšením na web schvalují fakultní garanti
9.    Nejméně jednou měsíčně student vedoucímu v písemné formě odevzdává své dílčí výsledky
10.    Zápočet za DP se uděluje na základě systematické práce a včasného předložení textu DP k připomínkám oponenta před odevzdáním
11.    Zadání od firem: vedoucím práce je zpravidla akad. pracovník, z firmy konzultant. Preferují se zadání od firem, které mají aktivní spolupráci se zadávající katedrou.
Schváleno Radou programu dne 11.10. 2021

Obecná pravidla a zásady

 

Veškeré kvalifikační práce lze vypracovat v jazyce českém, slovenském nebo anglickém.

Práce musí vždy obsahovat tyto části:

  • zadávací formulář - originální zadání práce (do elektronické verze nutno naskenovat se zakrytými podpisy)
  • anotaci v jazyce českém nebo slovenském a jazyce anglickém
  • prohlášení o samostatném zpracování práce v české jazyce (viz. Metodický pokyn Čl. 6 bod 1) - anglická verze dokumentu
  • poděkování vedoucímu práce a dalším osobám (nepovinné)
  • obsah včetně seznamu případných příloh
  • seznam obrázků, seznam tabulek (nepovinné)
  • úvodní rozbor zadané problematiky – současný stav ve světě (state of the art)
  • popis řešení zadaného úkolu
  • závěrečné zhodnocení výsledků (včetně zdůvodnění, proč případně některá část zadání nemohla být zcela splněna)
  • seznam použité literatury
  • seznam použitých symbolů a zkratek (nepovinné)
  • případné přílohy práce (přílohy se nepočítají do rozsahu práce)

 

V práci musí být jasně formulovány: cíl, způsob řešení a dosažené výsledky. Musí být zřejmé, co jsou převzaté a co Vámi dosažené výsledky. Je nutné korektně zacházet s pojmy a termíny. Každý speciální termín (zejména zkratka) má být v místě svého prvního užití v práci definován.

Kvalita práce nespočívá v její délce a v množství převzatého materiálu. Práce by měla především jasně ukázat Váš vlastní přínos. Úvodní rozbor by měl vycházet z nejnovější odborné literatury včetně časopiseckých článků – nestačí pročíst skripta nebo materiály na webu. Měli byste ukázat znalost toho, co je současná špička v oblasti Vaší práce a v čem je Vaše technické řešení přínosem.

Některé přílohy mohou být jen na CD: např. výkresy, podrobné výsledky rozsáhlých měření, komentované zdrojové kódy, katalogové listy použitých součástek. Pokud je použita k práci jakákoliv literatura stažená z webu a nepodléhající copyrightu, příslušný soubor by měl být na CD.

Podle zákona jsme povinni všechny kvalifikační práce (bakalářské, diplomové, dizertační) zveřejňovat. Je tedy třeba myslet na to, že by se v jejich textu neměly vyskytovat důvěrné informace.

Odděleně se číslují obrázky a tabulky. Doporučuje se užít standardních textových šablon. Při psaní dodržujte pravidla českého pravopisu a zásady psaní odborných textů.

Dejte text své práce včas přečíst svému vedoucímu a pokud možno reagujte na jeho připomínky.

Citace jiných zdrojů - pozor na plagiátorství !!!

Je třeba pečlivě uvádět odkazy na zdroje informací (literaturu). Způsob citování literatury dohodněte s Vaším vedoucím a v celé práci ho pak důsledně dodržujte. Necitujte zdroje „z druhé ruky“ – všechny citované práce byste měli přečíst a mít k dispozici. Pokud jste např. nepřečetli celou citovanou knihu, uveďte konkrétní kapitolu nebo rozsah stránek.

Doslovné citace z jiných textů je nutno uvádět v uvozovkách s identifikací zdroje, v tomto případě i s číslem strany. V titulku převzatých obrázků důsledně citujte zdroj - v případě překreslených obrázků uveďte např. „ ... podle [1] ..." tj. tzv. Vancouverský způsob citování, eventuelně "...podle (Nováček, 2007) ..." tj. tzv . Harwardský způsob citování.

Nestačí na konci práce uvést seznam literatury - je třeba také v samotné práci na tuto literaturu odkazovat všude tam, kde je to relevantní. Nedodržení těchto zásad může vést k vrácení práce nebo i k obvinění z plagiátorství. Více o plagiátorství si můžete přečíst na stránkách IEEE - sekce nebo zde je odkaz na pěknou prezentaci týkající se této problematiky.

Jak citovat zdroje - užitečné odkazy :

 

Specifika diplomové práce - požadovaný formát

Informace o státní závěrečné zkoušce - viz. Směrnice děkana pro magisterské závěrečné zkoušky na ČVUT FEL

Závěrečná práce je zpravidla v rozsahu 40 až 80 ve formátu A4 (bez příloh) vytištěná oboustranně zpravidla fontem 11 a svázaná v jednom svazku s měkkými deskami a lepenou (nikoli spirálovou) vazbou. Závěrečná práce se odevzdává ve dvou vyhotoveních v papírové verzi (alespoň v jednom výtisku musí být originál zadání DP). Elektronická verze ve formátu .pdf (bez podpisů!) včetně příloh se nahrává do informačního systému KOS.

 

Průběh státnic na katedře měření FEL

Průběh bakalářských a magisterských státních závěrečných zkoušek na katedře měření ČVUT FEL v Praze

1. Po představení studenta předsedou komise je student vyzván, aby stručně prezentoval svou práci. Prezentace je časově omezena na dobu 10 minut.

Doporučené body prezentace:

  • název práce
  • motivace a zadání práce (co bylo v zadání, k čemu to bude dobré)
  • stav dané problematiky ve světě (jak to dělají jiní)
  • metodika zpracování úkolu, dílčí cíle (jak jsem se rozhodl postupovat, v čem chci předčít známá řešení)
  • teoretický rozbor, popis experimentů a/nebo technického řešení
  • dosažené výsledky a jejich vyhodnocení
  • závěr (splnění zadání, výhled do budoucna)

Rozsah prezentace je cca 10 snímků v Power Pointu 2003 či PDF.

2. Po prezentaci předseda komise vyzve vedoucího práce a oponenta k přečtení posudků.

3. Následuje vlastní obhajoba práce. Každý uchazeč obdrží v řádném termínu posudky. Předem si připraví své reakce a odpovědi a prodiskutuje je se svým vedoucím. (Každý by měl mít posudky s sebou vytisknuté a měl by mít připraveny své poznámky k obhajobě). Student reaguje na připomínky v posudcích, obhajoba se většinou vede formou otevřené diskuse mezi uchazečem a oponentem.

4. Volná rozprava k práci, do které se zapojují všichni členové komise, student reaguje na připomínky a dotazy.

5. Po prodiskutování a zodpovězení všech dotazů předseda ukončí obhajobu práce a vyzve členy komise ke kladení otázek ze stanovených tematických okruhů. Otázky jsou kladeny s cílem ověřit schopnost studenta získané znalosti aplikovat a chápat jejich souvislosti. Proto není vhodné se při odpovědích zaměřovat na podružné detaily. Kladené otázky mají často spojitost s tématem obhajované práce. Student odpovídá bez přípravy.

6. Po neveřejné poradě komise předsedající studentovi oznámí, zda uspěl nebo neuspěl při zkoušce a seznámí jej s detailním hodnocením.

Pozn.:  Obhajoba vlastní práce obvykle trvá asi polovinu plánované doby SZZ.

Student během prezentace stojí čelem ke komisi, pokud používá k prezentaci ukazovátka, otáčí se ke komisi bokem, nikoli zády. Prezentaci si předem včas vyzkouší se svým školitelem. Nečte text z plátna ani z monitoru. Projev studenta by měl být dostatečně hlasitý a srozumitelný. Pro promítanou prezentaci je třeba volit dostatečnou velikost fontu, aby byl text na plátně dobře čitelný.

Během prezentace by student měl prokázat, že se orientuje v řešené problematice. Prezentace by neměla obsahovat dlouhé textové sekvence, je vhodné použít odrážky a použít názorné obrázky a grafy. Prezentace by měla zaujmout a měla by zřetelně dokumentovat výše uvedené body. Způsob prezentace závěrečné práce má značný vliv na celkové hodnocení uchazeče. Ve vlastní prezentaci student nereaguje na posudky - na to je správný čas až po přečtení posudků.

Délka prezentace je závazná a zohledňuje se při celkovém hodnocení uchazeče.

Doporučujeme společenské oblečení. V letních měsících je pro pány vhodná bílá košile s krátkými rukávy doplněná střízlivou kravatou a dlouhé kalhoty tmavé barvy. Sako je vítáno, dle klimatických podmínek ho student může odložit. Instrukce pro dámy nejsou potřeba.

Občerstvení během obhajob zajišťuje katedra.

Aktuality

Z předchozího projektu OPPA byla zakoupena odborná literatura, která je…

Fotogalerie